Hissien historiaa

Ihmisiä on liikuteltu ylösalas erilaisilla laitteilla mahdollisesti jo muinaisessa Egyptissä. Nykymuotoisten hissien keksijänä voidaan kuitenkin pitää yhdysvaltalaista Elisha Otisia, jonka nimeä tunnettu tunnettu hissiyhtiö edelleen kantaa.

Vuonna 1854 hänen kehittämäänsä turvahissiä esiteltiin New Yorkin maailmannäyttelyssä. Dramaattisessa demonstraatiossa Otis meni itse hissiin jonka nostoköysi katkaistiin kirveellä. Pysäytysmekanismi toimi ja esti korin putoamisen.

Ensimmäiset hissit olivat usein höyryvoimaisia, ja rakenteeltaan avoimia. Suomeen tuotiin hissejä alkuun Ruotsista, varhaisimmat maininnat ovat 1800-luvun loppupuolelta. Suomalaisen Koneen ensimmäiset hissit asennettiin Helsinkiin vuonna 1918.

1920-luvun hissejä löytyy vielä käytöstä Helsingin ydinkeskustan arvotaloista. Osoitteen Bulevardi 5 hissin historiasta voit lukea lisää tästä jutusta. Koneistot vanhoissa hisseissä ovat modernisoituja ja myös niiden pitää noudattaa turvallisuusmääräyksiä.

Huomioi kuitenkin veräjähisseissä häkkioven riskit etenkin lemmikin tai pienten lasten kanssa liikkuessa. Vanhat hissit voivat myös pysähtyä epätarkasti kerroksen kohdalle jolloin muodostuu kynnys. Erityisesti muuttojen yhteydessä huomioi painorajoitukset. Usein portaat ovat parempi vaihtoehto.

Suomen ehkä tunnetuin historiallinen hissi on kuitenkin Eduskunnan paternoster. Korit kiertävät silmukkaa jatkuvassa liikkeessä, jolloin kyytiin ”hypätään” pysähtymättä. Etuna on suurempi kapasiteetti ja pienemmät odotusajat.

Julkaistu
Kategoria(t): hissit